05 April 2016

Deep cleaning :: Sudut mainan dan rak buku anak-anak

Assalamualaikum...

Semalam, sehari sebagai house manager.

Check list nak buat banyak, daya upaya nak buat tu tak tahu takat mana mampu sebabnya assistant saya ni, sibuk nak membantu sama. Ringan tangan sungguh.. memang boleh dipuji! Cuma mama takkan sempat la nak kejar schedule kerja yang mama dah buat kalau comeyy sibuk nak membantu sangat niii.. :) Kerja yang sepatutnya boleh siap 1-2 jam, mama ambik masa 1 hari tau..

Hari ini, hari untuk membuat kerja pembersihan 1 rumah, termasuklah sudut mainan dan rak buku anak-anak. Tengok la mana yang aje yang sempat dulu. 

Sebenarnya lama dah geram ke habuk-habuk di rak mainan dan rak buku anak-anak. Cuma masa je yang takde.. Sekarang dah ada masa, so.. tugasan utama hari ini :: Deep Cleaning - Sudut mainan dan rak buku anak-anak.

Turunkan storage mainan, lap habuk yang dah menempel 2-3 bulan disitu. Lap sebersih-bersihnya. Kain lap warna puth dah bertukar hitam dah pun, ish..ish..ish... Mainan saya longgokkan setempat. Mana yang dah pecah dan rosak, kumpul dalam satu plastik bag untuk dibuang. Mainan yang masih elok dan masih melepasi tahap piawaian elok dan selamat, saya sorting balik mengikut kategori. Sesudah itu saya letak balik kotak-kotak tersebut di atas rak.. Settle satu bahagian!




 

Bahagian rak buku, ambil masa lama, berfikir... kat bahagian mana saya nak bermula?? Banyak sangat benda bertenggek di sana-sini. Buku lintang pukang kedudukan. Abang Eusoff dan Elyass, pakat tarik je buku yang diorang nak. Bila suruh simpan.. mereka sumbat je ikut suka hati. Resit-resit, dokumen-dokumen, surat menyurat, bill-bill pun banyak yang tak sempat nak filing, lipat dan selit-selit je mana-mana pun..... asal duduknya di situ :p

Tarik napas, hembus napas, jom lah mula..


Semua isi rak buku, angkat turun semua. Masa ni khidmat Elyass sangat lah membantu. Mana-mana buku kecil-kecil tu..suruh je dia bawa keluar.. memang rajin, keluar masuk, keluar masuk tolong mamanya ni.. Rak buku lagi dahsyat habuk dan debunya.. seram tengok.. mengelap sambil hachum-hacchuum dah pun.. Atas rak yang paling atas pun lap habis.. kasi bersih-sebersihnya .. 

Kosongkan dan sedia untuk lap habuk/debu

Segala isi yang telah dikeluarkan.. 

Dalam box, berisi dokumen-dokumen yang perlu difiling

Mulakan dengan susun buku-buku abang Eusoff.. susun ikut kategori. Susun ikut tinggi rendah.. Seterusnya, resit-resit, bill-bill.. mana yang boleh dibuang, masukkan dalam satu plastik. Mana yang patut disimpan, filing elok-elok dalam file masing-masing.. Betapa tak ada masa, banyak dokumen dari 2015 yang belum filing, termasuk lah dokumen pembelian rumah.. So, hari ini, hari menfiling juga. 

Part yang paling sangat cerewet adalah membersihkan dan menyusun elok-elok segala alat tulis dan sepupu sepapatnya. Mana pensil dan pensil warna kena sharpkan. Senang abang nak menulis, mewarna. Susun mengikut bekas masing-masing. Sebelum ni, bercampuk adur segala.. ikut letak je dalam bekas mana pun.

Tengok tangan si kecil yang sedang "membantu"
Bila dah siap susun elok-elok atas rak.. sedap mata memandang. Nak cari apa-apa pun mudah sebab semua terletak, tersusun elok mengikut kategori. Tuju dan ambik je. Yang penting, bebas dari habuk untuk sementara waktu. 2-3 bulan lagi kena repeat deep cleaning lagi. 2-3 minggu lagi perlukan susun atur semula sebab yang pastinya kawasan ini pasti akan berserabut kembali.

Bertabah la mama... :)

Rak mainan dan rak buku, selepas operasi pembersihan

1. Pen/mechanical pensil 2. Pensil warna 3. Pensil 4. Gam/Gunting/Pembaris/Pemadam/Penggorek

Atas- Al-Quran, buku latihan dan buku kerja abang & Bawah- buku mama dan file-file rumah -tumpang sekaki

Nak tahu berapa lama masa untuk kerja-kerja pembersihan sudut mainan dan rak buku anak-anak ni?? Seawal pagi.. dan betul-betul siap pukul 5.00ptg.. :p
Terima kasih duhai pembantu yang sangat setia.. KASHFI ELYASS..


Nak baca cerita pasal kerja pembersihan rak buku abang sebelum-sebelum ini?
Kat sini ceritanya - Jom kemas rak buku dan alatan belajar Eusoff











No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to DIANA SAILA
Designed by UMIESUEstudio 2015