30 May 2013

Muafakat membawa berkat


Assalamualaikum…

2-3 hari ni, hati rasa tak sedap sebab ada hal yang tak terjangka tetiba berlaku.. Kadang terasa sesal, kadang terasa malu, kadang terasa….. alahaiii… Perkara yang tak remeh sebenarnya, yang memberi impak besar dalam diri.. sampai tak lena tidur.. Hanya en.suami saja yang tahu.. =)

Teringat saya entri ini, tika hati terasa tak keruan..

Apa-apa pun ianya adalah pengajaran dan iktibar yang patut saya ambil. Alhamdulillah.. Terima kasih Allah.

Sedikit luahan rasa sebagai mukaddimah.... yang pasti saya ambilnya sebagai sesuatu yang positif dan saya belajar dari kekhilafan ini..

Kami ke makam bonda.

Alhamdulillah, disebalik balik kampung tika cuti Wesak baru-baru ni, selain perancangan utama adalah majlis pertunangan adik bongsu kami, ada lagi beberapa aktiviti yang menjadi pengisian berguna kami balik kampung kali ini.

Antaranya, telah diadakan gotong royong membersihkan pusara bonda tercinta. Perancangan dibuat tika balik mengundi pada PRU 13 tempohari. Kami kepusara arwah emak waktu itu untuk membaca Yassin dan kami dapati keadaan kepok senget dan kelihatan seperti tergantung. Mungkin faktor tanah kubur yang berbukit, dan banyak kubur-kubur baru selepas arwah emak pergi, menjadikan tanah merah yang tidak betul-betul mendap. Bila berlakunya hujan, lebih-lebih lagi hujan lebat, mengakibatkan tanah merah mengalir bersama-sama air hujan turun ke tempat yang lebih rendah. Jadilah kubur-kubur di atas, kepoknya menjadi senget dan nampak tergantung. Kubur di bawah pula, kelihatan kepoknya makin tenggelam kerana tanah merah turun ke bawah dan mendap di situ.

Maka kami adik beradik sepakat untuk bergotong royong bagi membaik pulih pusara emak. Perancangannya, menanam rumput karpet disekeliling pusara emak bagi menguatkan akar mencengkam tanah. Harap-harap kepok emak tidak senget lagi. Perancangan lain, meninggikan tanah di dalam kepok, dan menutup keseluruhan tanah dengan batu-batu putih. Perancangan akhirnya, kami akan cat baru keseluruhan kepok dan nisan arwah memandangkan warna putih sebelum ini sudah bertukar warna menjadi kekuning-kuningan.

Alhamdulillah segala perancangan berjalan dengan lancar sekali. Cuma, plan untuk meninggikan tanah di dalam kepok tak menjadi di hari gotong-royong sebab semua terlupa nak bawa pasir sungainya. Jadinya tutup aje dulu tanah sedia ada dengan batu-batu putih. Update terbaru dari ayah semalam, 29 May 2013, ayah dah laksanakan perancangan tersebut. Tanah sudah di tinggikan mengikut perancangan awal anak cucu semua.. Selain itu ayah ada baiki sikit mana-mana nampak kurang.. dan tiap-tiap hari ayah dan adik bongsu kepusara emak untuk menyiram rumput karpet memandangkan cuaca sekarang adalah panas.

Untuk kenangan anak cucu Hj Alias, saya tepek di sini gambar-gambar yang sempat di ambil sewaktu gotong royong tersebut. 














Alhamdulillah muafakat membawa berkat.
  
Dan antara aktiviti lain lagi, telah diadakan majlis arwah untuk bonda-bonda tercinta, yang hilang tiada galang gantinya:

Fatimah Binti Senik 
22 Oktober 1948 ~ 15 September 2012  
Normah Binti Fatimah
07 September 1946 ~ 26 Januari 2011

Al-Fatihah..
Semoga roh mereka ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman.Insya Allah..

Alhamdulillah…Alhamdulillah…Alhamdulillah..
Semua perancangan berakhir sempurna, majlis gotong royong pusara bonda, majlis pertunangan Hakim & Fira dan akhirnya majlis arwah untuk bonda-bonda tercinta.

Detik yang akan menjadi ingatan kami sekeluarga sampai bila-bila.. =)

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to DIANA SAILA
Designed by UMIESUEstudio 2015