03 November 2012

Keluarga Muhammad Jabar Bin Haji Abdul Kadir

Assalamualaikum...

Sedang boring dok mengadap tv sepanjang hari, kerja rumah semua dah selesai..nanak pulak tidur selepas makan tadi...layan mata sampai sekarang. En.suami kat tepi nih layan tv lagi, takkan boring selagi cerita kat tv adalah cerita kegemaran. Cuaca kat luar gelap gelita.. macam malam dah, padahal jam baru pukul 6.10 ptg. Hujan dah turun..bunyi macam lebat.. mmm sejuk.. Tidur pun best tau sejuk-sejuk nih...tapi mata tak ngantuk...camner??

Tetiba jari jemari terasa nak menggoogle sesuatu, saya nak tahu sesuatu yang tak sempat kami suami isteri joint.. HARI KELUARGA MUHAMMAD JABAR BIN HAJI ABDUL KADIR, yang berlangsung pada 27 & 28 October 2012 [Pada Hari Raya ke-2 & ke-3 Aidiladha 1433Hijrah] Mana la tahu kan dalam ramai-ramai keturunan beliau tentu ada yang menulis blog dan mengupdate cerita perihal hari keluarga di blog masing-masing.

Hasil peng-google-lan saya success! Terjumpa beberapa blog... saudara mara keturunan Muhammad jabar : 
http://www.acdra.net/jabbar/ 

Dan satu blog yang memang tersangat dah lama saya kenal, seorang kakak yang penyayang: 
http://diarirohaiza.blogspot.com

[Saya dah tambah di side bar blog saya "Keluarga Muhammad Jabar Bin Abdul Kadir" bagi memudahkan mana-mana blogger yang berketurunan yang sama nak kenal ahli keluarga yang lain. Akan saya tambah dari masa ke semasa, Insya Allah]

 
Seronoknya.... Biarpun saya hanyalah menantu dalam keturunan ini, tapi saya amat berbangga menjadi sebahagian keturunan Muhammad Jabar Bin Haji Abdul Kadir.. :-)

Meh saya berkongsi sedikit susur galur keturunan Muhammad Jabar bin Haji Abdul Kadir. Mungkin teramat lah sedikit yang dapat gambarkan, namun diharap dapat menjadi catatan sejarah bagi keturunan cucu cicit saya yang akan datang pula. :-)

****************************************************************************



- Muhammad Jabar Bin Haji Abdul Kadir telah berkahwin dengan Nadiah bt Haji Salam
- Dikurniakan anak seramai 6 orang, 4 lelaki dan 2 perempuan :

1. Abdul Majid
2. Khadijah
3. Mohd Yudin
4. Mohd Nasib


5. Ahmad
6. Zainab


[Aturan nombor di atas tidak la saya pasti samada mengikut turutan kelahiran ataupun tidak]

- Khadijah merupakan moyang kepada en.suami dan sepupu-sepupu kami yang lain termasuklah http://diarirohaiza.blogspot.com
- Moyang Khadijah mempunyai anak seramai 7 orang iaitu :

1. Wok
2. Osman
3. Ibrahim
4. Abdul Rahman
5. Hashim
6. Sharifah
7. Syukor

- Ibrahim, atok kepada en.suami, adalah salah seorang anak dari keturunan beliau.

- Ibrahim dikurniakan 5 orang anak hasil perkongsian hidup bersama Fatimah.

1. Normah [Ibu mertua saya] 
2. Ramlah [Mak Ngah]
3. Rokiah  [Mak De]
4.Mohd Nazir [Andak]
5.Mohd Nazri [Tam]
6. Norlizar [Teh]

-Normah [emak mertua saya] merupakan anak sulong. Hasil perkongsian hidupnya bersama Nasarudin Bin Latif [bapa mertua saya] mereka memperolehi 2 orang anak iaitu :


1. Kamarul Azam
2. Kamarul Afzan

-Kamarul Azam pula  bertemu jodohnya dengan Nordianah Binti Alias [saya lettuww.. :-p] maka lahirlah nanak yang comel lotte... iaitu :

1. khilfi Eusoff

Alhamdulillah...maka lengkaplah  susur galur keturunan :

Mohammad Jabar --->  Khadijah ---> Ibrahim ---> Normah ---> Kamarul Azam 


***************************************************************************


Nota untuk nanak mama

Eusoff, mama yakin dan pasti selagi wujudnya google, gmail, dan tiada virus-virus yang merosakkan blog mama ini...... Eusoff pasti akan dapat baca semua cerita-cerita yang mama coretkan di sini. Tentang azam dan tekad mama, cerita tentang hidup mama waktu Eusoff kecil, cerita suka dan gembira mama besarkan Eusoff, susah senang mama dan papa dalam memberikan yang terbaik buat Eusoff. Cerita tentang arwah atok dan Wan, cerita tentang atok dan Aki, cerita tentang adik Eusoff, Aiman [Anak susuan mama]  

Dalam banyak cerita itu hal keturunan, susur galur Muhammad Jabar bin Haji Abdul Kadir ini jangan Eusoff pandang remeh. 

Sudah mama lengkapkan susur galur di atas, tinggal lagi Eusoff sambungkan untuk keturunan Eusoff seterusnya, andai kata mama dan papa sudah menutup mata. Ceritakan pada adik-adik [insya Allah] semua akan susur galur keturunan ini ye sayang.....?

Mama dan papa mahu Eusoff sentiasa ingat dari mana  asal keturunan kita, Belah papa ini,  mahupun belah keluarga mama juga. Mama mahu Eusoff sedar, jauh mana pun  kita melangkah kebandar-bandar besar, ke kota-kota terkemuka... asal kita adalah dari KAMPUNG.

Seandainya Allah memberikan kejayaan kepada Eusoff satu hari nanti, mama mahu Eusoff menjadi anak yang tidak lupa akan tanggungjawab kepada keluarga, tanggungjawab kepada keturunan kita. Jangan mendabik dada kerana diberi kejayaan sempurna. 
Jadilah seperti PADI sayang, semakin BERISI, semakin TUNDUK KE BUMI.

Jaga nama baik keluarga, nama baik keturunan kita jua.

Salam sayang,
Mama
03 November 2012

   



4 comments:

  1. memang seronok na bila dpt berjumpa dan mengenali saudara2 yg xpernah kita jumpa...mengenali salasilah fmly dan susur galur keturunan keluarga kita...walaupun Na cucu menantu xde beza dlm fmly besar Muhammad Jabar bin Abdul Kadir...InsyaAllah lepas ni akan ade lagi program lain yg menyusur...

    ReplyDelete
  2. Betul tu...Hadirnya saya sebagai menantu penyambung kepada generasi seterusnya kan....hihhhhih...

    Wah..kalau ada lagi lepas nih..memang mau joint..nak sesangat!
    Berkumpul satu keluarga yang besar.... seronok..!!

    Harap2 generasi kecil kita yang akan datang tetap tidak lupa akan asal usul keturunan ini kan Ngah. Berharga sebenarnya...

    Harap2 entry ini akan berguna buat Eusoff dan adik-adiknya nanti..hihihhihhii

    ReplyDelete
  3. Diana, terima kasih kerana paparan ni barulah faham, Khadijah tu adik beradik dgn aki kami Mohd Yudin, so Ibrahim tu sepupu dgn emak mentua saya (Asmah Mohd Yudin), so suami saya dua pupu dgan Normah (mak kamu)jadi suami diana tu pangkat anak saudara dgn suami saya, kena panggil Pak Andak tu.....hi .. hiii. Oh ramai lg diana jumpa ye Rohaiza abdul Hamid nntilah follow diorang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi.. sama-sama kita fahami salasilah keturunan ini.. Saya pun baru lah nak faham jugak nih.. :-)

      Ok, noted saya kene panggil mak andak kan? hihhhi..

      [Alhamdulillah... semoga Ukhuwwah yang terbina, berkekalan hendaknya..]

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to DIANA SAILA
Designed by UMIESUEstudio 2015