09 July 2013

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan

Assalamualaikum...

Hari ini Selasa.. 09 Julai 2013, bersamaan 30 Sya’ban 1434 Hijrah. Bermakna besok merupakan 1 Ramadhan 1434 Hijrah. Alhamdulillah… Allah memberikan umur yang panjang sihat tubuh badan, bertemu lagi Ramadhan yang dinanti-nanti dan dirindui ini.

Ramadhan ini, Ramadhan pertama tanpa ibunda tercinta. Pasti kami akan terasa kehilangan yang teramat sangat.. Kehilangan sebutir permata yang menjadi penyeri dalam kehidupan kami sekeluarga. Al-Fatihah buatmu emak. Semoga rohmu dicucuri rahmat dan inayyah-Nya. Amin..

Ramadhan ini, Ramadhan ke-3 untuk Khilfi Eusoff. Masih terlalu kecil untuk anak kecil itu mengerti akan erti Ramadhan. Namun begitu, saya mahu nanak merasai kegembiraan melalui bulan yang penuh keberkatan ini, sebagaimana saya melaluinya tika masih kecil dulu.

Merasa ke Bazar Ramadhan sekali sekala waktu petang… Bersesak-sesak dengan ramai orang.. Masa kecik-kecik dulu tak panggil Bazar Ramadhan pun sebenarnya.. biasanya hanya disebut pasar sahaja. 

Merasa waktu berbuka puasa dengan hidangan lauk pauk yang sedap-sedap di depan mata. Sungguh sedap..biasanya waktu kecil dulu makanan berbuka adalah hidangan makanan yang arwah emak masak. Kalau pergi beli makanan kat pasar biasanya hanya kuih muih sahaja. Itu pun hanya sejenis dua sahaja. Teringat pulak menu nasi minyak, nasi ayam, nasi dagang, mee goreng basah masakan emak... arrghh..rindu semua itu..

Merasa suasana makan sahur di pagi hari… Arwah emak kejutkan hinggalah anaknya ni bangun bersahur. Makan sambil mata tertutup... Kadang-kadang tak bangun pun kalau dah sangat mengantuk. Semua itu kenangan indah zaman kecil-kecil yang tak akan terpadam di ingatan.

Merasa  ikut emak ke masjid sembahyang terawikh…walaupun tak faham emak sembahyang apa yang lama sangat.., siap boleh main-main kat belakang ngan kawan-kawan. Seronok betul.. Kadang tak sabar nak pergi masjid sebab nak jumpa kawan-kawan. =) Suasana yang dapat dirasa sebulan je dalam setahun. 

Dapat main mercun dan bunga apa!!! Yeayyyy… 

Ahhh...banyak sangat kenangan lalu.... Walaupun dah lama sungguh dah berlalu semua tu.., walaupun arwah emak pun sudah tak ada, setiap apa yang saya lalui tetap menjadi warna warni dalam ingatan yang takkan pernah hilang.. sampi bila-bila..

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan..
Selamat berpuasa kepada semua kawan-kawan di alam maya.
Semoga setiap amalan di Ramadhan ini diterima dan diberkati-Nya Insya Allah.

=)

2 comments:

  1. Replies
    1. Selamat menyambut Ramadhan untuk abang Abil jugak..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to DIANA SAILA
Designed by UMIESUEstudio 2015