03 March 2016

Tempat mereka beraktiviti, menerokai dunia imaginasi.

Assalamualaikum...

Empat bulan yang lepas, struggle kami menghadap cabaran berpindah rumah. Struggle dari segala segi.. kewangan, fizikal juga emosi..

Alhamdulillah..semua kesulitan dan kesusahan sudah berlalu. Progress keseluruhan rumah, hanya tinggal bilik ke-3 tak settle. Tiada penstoran sempurna untuk kain baju. Pelan-pelan la.. Nak semua dalam sekelip mata, takkan mampu.

Jom baca cerita, bagaimana kami settlekan masalah barang-barang di bilik ke-3 Carboot sale au5 Lembah Keramat

Ini janji saya pada pembaca blog saya.. Nak review bilik tidur merangkap bilik mainan abang Eusoff dan Elyass.

Ini gambar sebelum yang sangat-sangat tak sedap mata memandang. Mujur tak bertahan lama. Bilik ini, kami sempurnakan awal-awal masuk rumah. Mahukan anak-anak ada tempat selesa untuk mereka beraktiviti, menerokai dunia imaginasi mereka.



Bilik anak-anak telah siap susun atur dan didekorasi seawal bulan pertama haritu pun lagi.  sekadar mengikut kemampuan je.. Anak-anak nampak suka. Takde tema dan konsep. Mama bukan la pakar sangat bab-bab menghias dan menyusun atur dan mendekorasi ruang ni. Main hentam saja. Asalkan sedap mata memandang, itu sudah cukup.

Warna keseluruhan bilik memang mengikut permintaan abang Eusoff.. nakkan color blue.. 
Untuk kelainan, kami beranikan diri menggunakan wallpaper Kaison untuk satu dinding di pintu masuk bilik.. Saje nak naikkan seri bilik kononnya. Bolehlah...menarik di mata saya, suami dan anak-anak.


Bantal-bantal tumpang bertenggek..

Dari segi keluasan, bilik ini sedikit luas dibandingkan dengan bilik anak-anak di rumah sewa sebelum ini. Sedikit selesa, jika anak-anak main berdua di dalam bilik, berempat dengan mama dan papa pun masih selesa.

Di dinding kanan pintu masuk, saya gantungkan lima buah frame baju rompers Eusoff dan Elyass. Rompers yang pertama saya beli untuk abang Eusoff lebih kurang 6 tahun lepas. Sewaktu usia kandungan baru mencecah 5 bulan, excited anak pertama la katakan..

Sempat beberapa orang anak buah merasa pakai dan sempat juga Elyass pakai. Sudah sampai masa untuk saya frame kan elok-elok baju tu.. kenangan yang teramat sangat! Lepas ni.. kalau dapat baby boy lagi tak merasa dah pakai baju ni.. Harapan hati sebenarnya nakkan girl pulak..hihihi.. doakan saya yerk..?

Biarlah rompers-rompers itu tergantung disitu sehingga la anak-anak membesar. Biar diorang tahu bagaimana kecilnya diorang dulu... Sebesar tapak tangan mama dan papa je!



Di dinding kiri pintu masuk , saya gantungkan dua kanvas frame, gambar Eusoff dan Elyass ketika masing-masing berusia 6 bulan.. Sama, tapi tak serupa... Lama dah saya order kanvas frame ni.. waktu Elyass 7-8 bulan kot.. Memang plan untuk gantung di rumah sendiri... Alhamdulillah.. tercapai impian itu.



Rak Ikea hitam (dah lupa namanya) yang saya letakkan kotak warna warni Mr. Diy di atasnya sebagai tempat penstoran mainan dan rak buku Ikea saya susunkan sebelah menyebelah. Kalau perasan rak buku ini dulu saya letakkan di ruang tamu. Memandangkan bilik ini besar saya susunkan semua di dalam bilik. Biar ruang tamu lapang selapang-lapangnya..

Nak baca pasal rak buku abang? Jom kemas rak buku dan alatan belajar 

Kotak mainan, mama terlebih rajin tampalkan kertas comel-comel tu untuk kategorikan jenis mainan. Dah ajar abang cara penyimpanan.. ada masa ikut la juge.. tapi kebanyakkan masa main campak je masuk mana-mana kotak yang dia suka.. Biasanya mama akan sorting balik mengikut kategorinya..:p

Takpe lah anak.. kamu masih lagi dalam proses pembelajaran untuk hidup berdisiplin.. makin besar, makin abang reti la hendaknya.

Nak baca pasal penstoran maianan abang Eusoff dulu-dulu? Storage mainan nanak


Buku-buku mama tumpang bertenggek, tak cukup tempat penyimpanan.. masih mencari idea..

Whiteboard Ikea disusun selari dengan rak mainan dan rak buku. Jarang-jarang sekali datang mood menulis, menconteng... memang abis la whiteboard ni dikerjakan. Sampai ke frame kayu tu pun dicontengnya.. ikut kamu la anak-anak.. Memang itu la fungsinya. Cuma perlu pemantauan juga, bimbang melarat ke dinding bilik dicontengnya.. menangis mama nanti.. :)

Atas whiteboard saya sangkut 2 buah bekas pampers. Satu untuk Eusoff dan satu untuk Elyass... Sekarang dua-dua pun untuk Elyass dah sebab abang Eusoff makin jarang pakai pampers. Alhamdulillah..



Meja belajar abang Eusoff dan Elyass diletak tengah-tengah dihujung bilik, bertentangan dengan tingkap. Pencahayaan yang cukup, membantu abang membuat aktiviti atau kerja-kerja menulis dan membaca di situ.

Nak baca pasal meja belajar abang? Khilfi eusoff dan meja belajarnya

Dikanan dinding masuk tempat parking kenderaan-kenderaan. Parking lurus-lurus mama pesan :p Hujung dinding kotak mainan pink dan biru untuk penstoran mainan-mainan bersaiz besar.

Nak baca pasal kenderaan-kenderaan ini tika abang Eusoff kecil-kecil dulu?
Nak shiekal
Shiekal baru caye


Redup mata memandang..

Ada beberapa perkara yang masih dalam pertimbangan untuk dibuat di ruang anak-anak ini. Bukan sesuatu yang penting, tidak memberi apa-apa kesan pun jika tidak dilaksanakan. Saya listkan dulu, sebagai projek jangkamasa panjang :

1) Menukar langsir yang lebih sesuai dengan bilik anak-anak
2) Menukar katil baru untuk mereka (katil sedia ada rosak bahagian support kayu tilam atas, jadinya tilam bahagian bawah sudah tidak boleh ditarik keluar)

Hanya itu progress bilik anak setakat hari ini. Walaupun hanya biasa-biasa, tapi anak-anak suka, Alhamdulillah.

Nak tengok tidur merangakap bilik mainan abang Eusoff di rumah sewa sebelum ni..? 
Bilik sikecil ilham mama dan papa






3 comments:

  1. paling suka baju rompers dalam frame...cantikkk

    ReplyDelete
  2. paling suka baju rompers dalam frame...cantikkk

    ReplyDelete
  3. Terima kasih sudi singgah dan tinggal jejak Akak Kembang.. :)

    Baju anak-anak yang dah tak boleh pakai... lagi-lagi baju yang pertama kali beli untuk abang Eusoff.. frame kan je la untuk kenang-kenangan..

    Kenang tu..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to DIANA SAILA
Designed by UMIESUEstudio 2015