12 April 2015

Resepi Puri Betik

Assalamualaikum..

Masa untuk berpuri lagi… jom..jom..jom..

Kesemua puri yang dah saya tepek resepi kat sini, semua yang sangat mudah dan sangat cepat masa penyediaannya. Cuma kalau lama sikit pun tang nak kukus tu je laa..

Puri betik ni… lagi..lagi..lagi mudah dan cepat! Terus skip proses mengukus ye..!

Semua maklum kan berkenaan dengan khasiat betik ni. Meh saya kongsi lagi kat sini khasiat betik hasil dari penggooglelan saya.. (owhh..teruk betul, penambahan pengimbuhan saya…haahaha… abaikan!)

“Buah betik yang ranum kaya dengan vitamin C, mempunyai kandungan serat yang tinggi. Selain itu, ia juga mengandungi air, protein, lemak, serat, zat besi, fosforus, kalium, kalsium, natrium, niasin, riboflavin, tiamin, karpain, karposid, mirosin, papain dan pektin. Betik juga boleh dimakan bagi melawaskan perut bagi sesiapa yang mempunyai masaalah sembelit”

Tang melawaskan perut tu saya sangat-sangat setuju…. Memberi makan puri betik kepada baby, bertujuan untuk memudahkan baby poo-poo.. Tak sembelit dan lancarrr je pembuangannya.


1. Sediakan sebiji betik yang masak ranum. Tak nak saya putik/belum masak tau..
2. Buangkan kulit dan biji betik, potong kecil-kecil untuk memudahkan proses kisar.
3. Masukkan ke dalam blender. Tambah sedikit air supaya puri anda tidak terlampau likat.
4. Hasil setelah diblender. Struktur yang halus untuk baby saya -8 bulan.
5. Masukkan ke dalam bekas kecil-kecil untuk difrozenkan.

Alhamdulillah.. siap sudah puri betik Elyass anggaran untuk seminggu makan.

Puri betik juga makanan favourite Elyass..

Selamat mencuba ye mama-mama sekalian!


Bai..



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to DIANA SAILA
Designed by UMIESUEstudio 2015