28 July 2016

Syawal 1437H :: Duit raya anak-anak

Assalamualaikum...

Masih lagi di bulan Syawal.. Makin penghujung, makin rancak masing-masing mengadakan rumah terbuka. Nikmat makan tak putus-putus. Alhamdulillah.

Nikmat duit raya untuk anak-anak pun masih sentiasa ada sampai hari ini. Alhamdulillah juga.

Teringat minggu lepas tika kami sekeluarga ke salah satu rumah terbuka Syawal, sebelum menaiki lif, ada seorang budak lelaki lingkungan 7-8 tahun, berbaju lusuh, berseluar senteng.. memegang pistol mainan yang nampak sudah rosak. Tiba-tiba muncul dihadapan kami dan memberi isyarat peace no war sambil senyum simpul. Kami tergamam, sebab tak faham maksudnya.. :)

Rupanya dia mintak RM2... dengan suara pelat-pelat dia beritahu kami.

En.suami seluk poket dan berikan satu sampul raya untuk dia. Alhamdulillah.. rezeki dia.

Terasa sedih pula.. anak-anak kita tanpa meminta-minta, tetap ada yang menghulur duit raya... tapi bagi anak-anak kecil yang susah, kurang berkemampuan.. dengan pakaian nyata-nyata menampakkan sedikit kesusahan.. nakkan duit raya terpaksa meminta-minta. Bagi yang bersimpati.. adalah rezeki, bagi yang tiada simpati dapatlah caci maki.

Nauzubillah, jauhilah kami dari menjadi manusia yang tiada belas dan ikhsan sesama manusia Ya Allah.

Duit raya anak-anak tahun ini, Alhamdulillah.. ada.. Rezeki abang Eusoff dan Elyass tetap ada. Penat kot Elyass berjalan raya bersama sepupu-sepupu tahun ni. Balik serah duit ke mama dengan peluh basah baju.. hihihii..

Macam mana nak tentukan duit abang Eusoff dan duit Elyass..? Bercampur aduk kan... Mama kumpul aje sekali.. nanti mama bahagi dua duit kalian itu.. senang begitu aje laaa.. Walaupun seperti adik beusaha lebih untuk duit raya tahun ni... Takpe la..cincai-cincai kira kan...? adik beradik sedarah sedaging, jangan berkira sangat la.. Elyass kannnnn...? hihihi

Duit raya anak-anak untuk tahun ni, nak buat kelainan dari segi penyimpanan. Biasanya duit simpan je semua masuk bank. Tapi tahun ni, kita buat simpanan emas - untuk pelaburan jangka panjang. Jika perlukan duit untuk kegunaan apabila abang Eusoff dan Elyass nak masuk pusat pengajian tinggi suatu masa nanti, emas yang disimpan ini boleh dijual semula pada syarikat, Arrahnu, kedai-kedai emas dan lain-lain. Jika harga emas meningkat, Insya Allah akan ada keuntungan di situ.

3gram dulu untuk 1st batch.


Ada rezeki duit raya sikit-sikit lagi ni, kita tambah lagi :)

Jom ibu/mama/ummi/mommy... duit raya anak-anak kita tukar kepada simpanan emas :)




3 comments:

  1. SELAMAT HARI RAYA KAK DIANA.
    kensalam abg azam.
    da besar da elyas & eusof. banyak woh duit raya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat hari raya Bib.
      Insya Allah nanti sampaikan..
      Dah sangat besar dah Eusoff dan Elyass, baby Bib pun mesti dah besar kan..?
      Meh le datang beraya sini.....

      Delete
  2. thanks for sharing insights, I like being able to add new knowledge at the same time new insights, thanks for giving new insight, may be useful to others his..
    OBAT BATUK
    OBAT SINUSITIS
    OBAT KOLESTEROL
    OBAT ASMA
    OBAT AMBEIEN

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to DIANA SAILA
Designed by UMIESUEstudio 2015