12 August 2015

Kelas mengaji abang Eusoff

Assalamualaikum..

04 Ogos 2015 [Isnin]– Abang Eusoff mula belajar ngaji di rumah ustazah.

Alhamdulillah….

Dah lama hajat di hati.. menyuarakan rasa kat en.suami. Eusoff tak boleh dibiarkan laro’ dengan mainan, tv sahaja. Suatu masa nanti dia perlu sedikit demi sedikit didedahkan dengan keadaan realiti kehidupan sebagai seorang toddler yang sebenarnya, salah satunya adalah belajar mengaji dengan guru ngaji. 

Bukan terlalu memaksa… tapi sekadar mendedahkan dan mendorong ke arah itu. Kalau memaksa, takut nanti dia memberontak tak nak buat dah. Lagi haruuuu….

Saya dapat satu nombor telefon, lekat kat memo board bawah rumah dalam bulan puasa baru-baru ni. Tergerak hati untuk cuba call, tanya itu ini. Janji nak hantar Eusoff selepas raya.  Urusan dipermudahkan. Alhamdulillah.. Tup…tup… lepas raya ustazah tu wassap bertanya jadi atau tidak.. 

Sedang elok, waktu buat makan-makan sikit sempena Syawal baru ni, saya ajak sekali ustazah datang.. tujuan untuk memperkenalkan Eusoff kepada ustazah, dan memperkenalkan ustazah kepada Eusoff. Alhamdulillah Eusoff macam ok-ok aje.. walaupun ustazah berniqab, abang Eusoff takde nampak takut. Alhamdulillah petanda baik… 

Jadinya, untuk first time.. hati saya sungguh rasa takut. Sebab memang kenal perangai anak sendiri yang memang macam-macam ragam ni. Terluah jugak rasa dalam group fb, mak-mak tak marah anak.. =p hihihi.. bukan nak mencerita perihal tidak elok anak disitu.. tidak…tidak… Cuma ingin berkongsi rasa, dan kata-kata semangat dari mak-mak tak marah anak di luar sana. Terima kasih kepada mak-mak yang sudi nak berkongsi nasihat dan padangan ye. I really appreciate it!




Rupanya.. abang Eusoff sangat lah ok malam pertama belajar ngaji dengan ustazah.

Awal-awal abang macam malu-malu… ada jugak la ajak balik.. tapi bila pujuk elok-elok, abang ok je sebenarnya. Ustazah pun sangat pandai pujuk. Sangat penyabar dalam memujuk, dan sangat pandai tackle abang Eusoff. Dari jauh, makin dekat.. dari baring dah duduk.. hingga lah abang Eusoff boleh selesaikan satu muka Iqra’ tu. 


Alhamdulillah.. Alhamdulillah..Alhamdulillah.

Yang bestnya ustazah bagi pinjam Iqra’.. punya abang Eusoff excited..masuk kereta terus tunjuk kat papa.. Bila tanya esok nak pergi ngaji lagi tak??

Dengan excited abang jawab dengan senyum melirik… “Nak………..!”

Iqra baru abang-05 Ogos 2015

Doa mama dan papa, semoga abang Eusoff diberi keterangan hati untuk menerima setiap apa yang abang Eusoff pelajari, Insya Allah...



1 comment:

  1. in shaa Allah eusoff celik ngaji ye.
    anak2 ni memang, dgn kita byk main.
    but dgn teacher or ustazah, diorang ok.
    kita kena pantau kat umah aje la.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to DIANA SAILA
Designed by UMIESUEstudio 2015