04 August 2015

Housekeeping Day... & i'm the winner!!

Assalamualaikum..

Tempat kerja ada melancarkan satu program. Housekeeping Day namanya. Kalau badan-badan kerajaan dorang lagi glemer dengan nama 5s. 

Seiri = Sisih, Seiton = Susun, Seiso = Sapu, Seiketsu = Seragam

Ala-ala gitu juga laaa..

Saya suka bab-bab mengemas dan menyusun atur. Memang kegemaran lah!

Sebenarnya kalau takde program ni pun.. saya cuba kekalkan keadaan meja kerja yang bersih. Cuma dalam keadaan-keadaan tertentu, terutaman semasa kerja yang terlampau banyak, waktu tu memang meja sangat huru-hara. Kadang tak nampak meja, file dan kertas je menimbun. Memang sangat menguji keserabutan mata.. tapi biasanya dalam waktu tersebut, memang teraksa redho aje.. hihi

Tapi dalam keadaan-keadaan tengah relaks, santai... goyang kaki, saya cuba menampakkan meja kerja.. bersih.. sejuk mata memandang. Mana-mana kerja yang masih on-going kita susun elok-elok kasi duduk diam-diam dulu dalam tray on-going job. Ambil satu-satu kerja untuk dibuat, mengikut priority terpenting. Begituuu... baru lah meja tak berkecah dengan file dan kertas berserakan kan.

Untuk menyertai program sebegini, kebersihan dan kekemasan harus lah 200% lebih bagus berbanding hari-hari biasa mengemas. Kata nak menang kan..hahhaha


Gambar sebelum, 5-6 file kegunaan kerap berada di belakang mesin printer. Memang disitu bertenggeknya dari dulu sehingga ke sehari sebelum program. Sama juga note pad, kertas conteng-conteng, saya letak atas CPU, kaedah senang untuk capai.. Saya tampal kertas list no ext di dinding partition. Tampal disitu untuk senang nak refer no ext kawan-kawan. Penggunaan document tray yang tak seragam.. tray plastik dan wire tray.. company chop dan berbagai chop lain bersusun atas meja dan banyak lagi la yang menampakkan meja sangat-sangat serabut.

Gambar selepas yang sangat...woowww!! hehheh..
Saya cuba mengekalkan keadaan sebegini sebolehnya. Terkecuali di hari-hari yang super bizi. Bila dah berlalu hari bizi tersebut... kemas! kemas! kemas! untuk menampakkan meja kerja seperti gambar selepas tersebut.. 

Penggunaan wallpaper desktop - hijau.. 
Menceriakan mata yang penat seharian mengadap komputer..... 
Untuk menyamankan mata, seeloknya tengoklah kehijauan tumbuh-tumbuhan semulajadi..

Mana-mana file yang boleh masuk almari saya simpankan di situ permanently. Walaupun penggunaan setiap hari, memang kena rajinkan diri untuk bangun duduk, dan buka tutup almari. Kadang rasa macam, malasnyaaa, tapi untuk mendisiplinkan diri, saya buang jauh-jauh rasa malas tu, dan sebenarnya boleh je pun!

3 document tray saya seragamkan bersusun di atas meja, setiap tray mengikut kategori masing-masing yang saya labelkan. Kenapa tidak susun bertingkat? Lebih menjimatkan ruang?heheh.. saya tak suka kot.. Wire tray saya sorokkan kat bawah meja, (atas laci) untuk on-going job.. Semua kerja-kerja yang belum siap kat situ lah tempatnya..dan kat situ lah nasibnya menunggu giliran untuk disiapkan.

Dinding partition saya kekalkan kosong~kosong.. rasa lebih...mmm..luas. Untuk mencari no telefon ext kawan-kawan, saya refer je kat directory soft copy dalam comp. Lambat sikit mencari.. tapi boleh je.

Stationary, note pad, kertas conteng-conteng, chop-chop segala saya susun elok-elok dalam laci. Itu lah sebenarnya kegunaan lacikan... Kalau semua nak bertenggek atas meja, laci apa guna kan? 

Laci pertama

Laci kedua

Laci ketiga

Memanfaatkan setiap ruang di laci pertama dan laci kedua, tengok laci ketiga saya kosong sudah.. Akan datang nanti pasti berguna untuk letak apa-apa...

Yeayyy... i can do it..! And guest what?? I'm the winner!!! Alhamdulillah.. Alhamdulillah... Alhamdulillah..

 


Nak berjaya sudah semestinya perlukan usaha gigih. Saya dah berusaha dan Alhamdulillah saya beroleh hasilnya. Siapa sangka?

Lesson learn today is..

"Replace excuses with EFFORT, Replace laziness with DETERMINATION, and everything else will fall into PLACE"






2 comments:

  1. Tahniah diana...jaja pon suka teratur!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih jaja..

      Sah-sah la saya pun tahu jaja memang suka menda2 cam gini.. hihihi..
      Sangat tersusun atur juga orangnya.. =)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to DIANA SAILA
Designed by UMIESUEstudio 2015