22 March 2013

Han New Born China ---> Corelle

Assalamualaikum…

Ingat tak dulu saya pernah cerita pasal set pinggan mangkuk Han New Born China?

Sini ENTRY nya kalau korang nak baca….

Sebab isu yang tengah hangat masa tu tentang ketidak halalan produk Han New Born China yang dikatakan mengandungi bahan yang tidak diyakini kehalalannya. Bila saya rujuk kepada portal rasmi fatwa Malaysia… kat LINK sini, hati saya kuat menyatakan.. jika dah syubhah tak yah lah guna… Menghindar itu adalah lebih baik.

Biarpun jika dikaji atau dibuat eksperimen ke apa ke.. pinggan mangkuk saya itu selamat untuk digunakan, tidak mengandungi bahan-bahan terlarang.. pendek kata halal untuk digunakan.. namun masalahnya, mampu ke saya nak bereksperimen bagai? Mengkaji asal usul pinggan mangkuk tersebut? Kene call supplier/manufacturer segala… owhhh..tak mampu rasanya… so, baiklah saya mengambil langkah selamat dengan tidak menggunakan aje pinggan mangkuk itu.. Hati dan jiwa saya lebih tenang kan…..

Ekoran entry tersebut saya mendapat respond dari seorang Anon, yang menyatakan:


Terima kasih kepada Anon yang memaklumkan info berkenaan.. Mungkin ada kebenarannya...

Jika betul sebetul-betulnya disebalik info Anon di atas, saya tetap tidak rasa ralat memberikan pinggan mangkuk  Han New Born China itu kat orang yang lebih "boleh" menggunakannya... Dah tertulis itu rezeki mereka.. Yang pastinya mengelak perkara yang syubhah itu lebih baik... kan? kan? kan? Mudah-mudahan mendapat pahala dari-Nya... Amin... =)

Panjang nau mukaddimah... hihi

Kat rumah dah takde pinggan mangkuk sangat dah, lepas ketiadaan set yang disebut-sebut di atas nun.. Mujur ada satu set 4 orang makan hadiah kawen dulu.. porselin yang berat..tapi teramat-amat bergunalah untuk kitorang 3 beranak. Cume kekadang bila saudara mara ramai datang tu yang jadi masalah..sampai satu masa kitorang terpaksa menggunakan pinggan kertas/polisterin untuk makan.. Kesian lak rasa...

Pikir punyer pikir, punyer pikir... perlu lah beli pinggan baru.. Dapat yang set 8 orang makan pun ok gak.. Jenisnya pun kalau boleh nak beli yang berkualiti la sikit.. Harap-harap leh la pakai lama kan...=p

Bila menggoogle, banyak nyer jenama yang super duper branded yang nilainya mahal ah ding dong!! Fuhhhh... kuss semangat! Sangat lah tak mampu! 

Hinggal lah saya jumpe satu fb milik Wanny, Handbagscorelle.dinnerwareusa, yang menjual kelengkapan pinggan mangkuk branded nih.. Yang bestnyer boleh membuat pembayaran ansuran! Yeayyy.... Confirm lah saya order set pinggan mangkuk Corelle yang menjadi idaman kalbu kan....=p 

Beli 2 set dapat la untuk set 8 orang makan. 1 set hanya untuk 4 orang makan sahaja.
Pilihan saya adalah Life Style Square Urban Arc.. Corak simple aje.. tapi nice bagi saya..

Beberapa kali pembayaran, dah settle full payment, barang dihantar terus ke Malaysia. Wanny ni duk Chicago, US. Barang adalah original dari sana.... Saya order 2 November 2012..setelah beberapa kali pembayaran, full settlement 27 Disember 2012, dan barang diterima pada 20 March 2013. Sabar saya menunggu 3 bulan kot... jauh la katakan dari US ke Malaysia kan..

Tapi Alhamdulillah, barang sampai dengan selamat dan takde kerosakan, keretakan pun... =)



Set Corelle nih belum lagi pun dirasmi... Tunggu weekend nanti laa... =p
En.suami dah bagi hint dah... kene rajin masak lagi la lepas nih... hihi..

Insya Allah encik......!





4 comments:

  1. Skrg ni bukan makanan saja yang kena ambil tau halal haram, pinggan mangkuk pun.. kalau kita punya sendiri Insyaallah, tapi macamana dgn pinggan mangkuk di restoran mahal-mahal yang kita pergi tu.. emmm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelaa.... kekadang bende tu kita terlepas pandang kan..
      Kalau pergi makan kat hotel pun tak terpikir nak tengok belakang pinggan cap ape...

      Lepas nih perlu lebih berhati-hati la nampaknya..
      Atau kene bawak pinggan sendiri ker?...kikiki

      Delete
  2. my god, geramnya tengok corelle tu, lama dah berhajat tp kat mesia ni mahal, kalau order dr us murah skit kot

    ReplyDelete
  3. Mak Andak minat Corelle jugak ke...? hihi
    Order le jugak... order dari Wanny ni, nak kata murah tak la jugak..
    Yang penting leh bayar ansur-ansur...

    Tak la terasa sangat banyak duit abes... =)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to DIANA SAILA
Designed by UMIESUEstudio 2015