30 June 2013

GA : Jom Bersihkan Rumah

Assalamualaikum....

Hari ini, saya nak joint satu GA lagi anjuran Hidupku Rumahku Terurus. Cuba nasib lagi.. Kali ini "GA : Jom Bersihkan Rumah".


Semua syarat-syarat penyertaan sudah saya patuhi ye Mama Lynd.. =)

Apa yang saya nak bersihkan tu..?

Dalam banyak-banyak bahagian rumah.. sebolehnya semua bahagian saya titik beratkan  soal kebersihan. Dari ruang tamu, bilik tidur utama, bilik tidur nanak, bilik kain [bilik seterika, bilik jemur baju bajan dan bersekali dengan ruang penyimpanan dokumen, file, juga buku-buku], dua toilet dan juga dapur yang bersekali dengan ruangan mendobi. 

Tapi kadang-kadang masa membataskan usaha nak menampakkan keadaan sentiasa bersih. Jadinya tetap la ada masa tak nampak bersih sangat pun..hihi..biasalah....

Untuk penyertaan GA kali ini, saya nak kongsikan kerja membersihkan sebahagian peti sejuk dan juga membersihkan sebahagian kabinet yang menempatkan barang masakan saya. Kedua-dua kerja pembersihan ini sudah tentu lah di bahagian dapur.

Semalam kami ke Aeon Jusco Anggun Rawang, jalan-jalan cuci mata. Bila dah melalui Daiso memang tak sah arr kalau tak singgah, beli barang seketul dua... Saya sangat lah suka ke tempat-tempat sebegini. Boleh dok berjam-jam pusing-pusing tengok barang yang comel-comel, pelik-pelik tu. Kalau boleh semua nak beli ggrrrr...geram!

Dah lama terfikir nak beli bekas baru untuk kerja pembersihan di dua bahagian yang saya sebut di atas.  Memang dah lama sungguh, tapi asyik tertangguh-tangguh.. bila dah lama sangat memang lupalah. 

Apa yang saya beli?

3 biji bekas petak bertudung putih  untuk menukar 3 biji balang kuih raya berbentuk bulat, yang saya isikan tempoyak, cili giling dan juga bawang kisar.



Takde apa-apa masalah pun balang kuih raya yang dah berkurun saya gunakan tu. Cuma mungkin sebab dah lama berkeadaan begitu, dan sekarang saya inginkan sedikit kelainan dan keadaan penyimpanan yang seragam. Kalau perasan balang kuih raya tu tak seragam kan? 

Stok bawang kisar dah habis, maka bekasnya kosong saja begitu dulu. Sebelum Ramadhan wajib restok nanti...huhu..

1 biji bekas petak bertudung putih yang boleh ditutup buka di atasnya, untuk menggantikan bakul bawang yang saya gunakan sebelum ini.



Bakul bawang yang saya gunakan itu juga sudah lama berjasa pada saya. Cuma sedikit bermasalah apabila, habuk memerangkap di bawah bakul [walaupun sudah dialas tisu]. Selain dari penggunaan bakul yang sedikit makan space. Bila sudah ditranfer ke bekas baru..nampak sedikit jimat ruang di situ. Nak ambil  bawang tidak lah menjadi masalah sebabnya bekas boleh dibuka di atas.. Nampak lebih kemas juga kan?

Maka, selesailah 2 perkara yang dah lama saya nak buat, tapi asyik tertanggu aje. Satu kerja pembersihan juga kan...? Menukarkan sesuatu barang untuk menjadikan fungsi barangan itu bertambah baik dan menjadikan keadaan baru itu sedap mata memandang.

Dengan budget yang ciput, sekadar RM20.00 keadaan ruang ini bertukar menjadi bertambah elok.

Barang lama jangan dibazirkan. Tetap saya simpan dulu sehingga satu masa nanti pasti ada gunanya. =)



11 comments:

  1. Heheh...me kasih kawan2...

    =)

    ReplyDelete
  2. sgt kemas diana...suke tgk..yg cuka kicap etc tu mmg diana tak masuk fridge ye? ada certain reason atau mmg saja ek..sbb kita sume buh dlm fridge..smp penuh fridge ngan bahan masak tu,,,hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang tak masuk fridge pun Fizah... Mungkin bg orang yang masuk fridge sebab nak elak semut kot...

      Saya letak semua ni kat luar, so far takde masalah semut. Jadi ok je la kot...

      Kalo nak fikir logik, letak luar jadi rosak ke apa...mungkin tak jadi issue..sebab kat kedai pun letak kat luar je kan..?
      Stok kat kedai kekadang bukan sampai terus abis kan...?

      Hihi..pendapat je la..

      Cara saya memang letak kat luar je la..cume satu je saya titik beratkan, lepas guna kicap ke, cuka ke...semua benda la..mesti saya basuh tudung/atas tu.. Biar bersih...untuk elak semut la jugak sebenarnya.....


      Delete
  3. Hiii.. Baru berkesmpatan nak drop komen walaupun da terjah 2 hari lepas.
    1. Bekas 4 segi mmg bagus untuk bagi nampak kemas.
    2. Sos tak suka letak dalam fridge sebab nnt nak guna keras. Tak kish la sos apa pun.

    Anyway good luck..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haa...betul Mama Lynd...sos, kalo letak dalam peti sejuk jenuh la nak kasi keluar.... Hempuk2 pun...lambat jugak... =)

      Delete
  4. gud luck diana.. saya pon jenis fizah letak lam fridge..alasan saya sbb umah comel saya mmg dah xde space....jadinya terpaksa sumbat sume lam fridge! hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq Jaja....

      Rumah comel yang sangat terurus kan.....?
      Raya nanti leh jalan2 rumah comel jaja..=p

      Delete
  5. Sy ngah cari bekas tuk letak bawang sy jugak....:)

    Eeaahh..dulu2 pon kan..sy simpan bawang kisar ngn cili dlm bekas kuih raye tu jugak..heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadang bila dah lama sangat guna benda sama, terasa boring sungguh..4 tahun kawin, bukak peti ais itu je la pemandangan dari dulu...hiihih

      Tu yang beria nak tukar ke bekas lain lak tu..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to DIANA SAILA
Designed by UMIESUEstudio 2015