19 January 2013

Solat Istiqarah : semoga Allah tunjukkan yang terbaik..

Assalamualaikum...

Saya nak tepek bagaimana cara untuk melakukan solat Istiqarah. Sebagai rujukan diri sendiri dan juga rakan-rakan  blogger mahupun yang bukan  officially blogger, silent reader ataupun siapa sahaja... Kita share-share sesuatu yang memberi manfaat untuk semua.. Alhamdulillah..

Solat Istiqarah sangat sesuai dibuat untuk mendapat petunjuk dari Allah SWT. Yang mana paling terrrbaik untuk dipilih...tidak kiralah berkaitan apa sekalipun, jodoh... ingin melakukan sesuatu, ingin membeli sesuatu.... semua itu kita boleh memohon  bantuan Allah agar diberikan petunjuk untuk memilih yang paling baik dan sempurna untuk kita.

Sebaiknya melakukan solat sunat istiqarah ini  di satu pertiga malam, seeloknya lagi selepas bangun dari tidur. Solat ini sangat peribadi sifatnya, sebab itu harus dilakukan sendirian. 

Cara-caranya

Rakaat Pertama

1)      Berniat di dalam hati untuk mengerjakan solat sunat Istikharah
"Ushalli Sunnatal Istikharaati Rak’ataini Lillahi Ta’aala"
Sahaja Aku sembahyang sunnat istikharah 2 rakat tunai kerana Allah Ta’ala

2)      Takbiratul Ihram
3)      Doa Iftitah
4)      Membaca surah al-Fatihah
5)      Membaca Surah al-Qafirun
6)      Rukuk
7)      Iktidal
8)      Sujud
9)      Duduk antara dua sujud
10)    Sujud kali kedua
11)    Bangun untuk rakaat kedua

Rakaat Kedua
1)      Membaca surah Al-Fatihah
2)      Membaca surah Al-Ikhlas
3)      Ulangan yang sama untuk (6) hingga (10)
4)      Duduk untuk tahiyyat akhir
5)      Memberi salam ke kanan dan ke kiri
6)      Membaca doa Istikharah
Dalam berdoa sebaiknya menyebutkan permintaan yang ingin diberikan petunjuk oleh Allah s.w.t. misalnya: “Ya Allah, jika hal ini….(sebutkan namanya)”

Seterusnya membaca doa yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW seperti di bawah:




"Ya Allah, aku memohon petunjuk daripadaMu dengan ilmuMu dan aku memohon ketentuan daripadaMu dengan kekuasaanMu dan aku memohon daripadaMu akan limpah kurniaanMu yang besar. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa dan Engkau Maha Mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan Engkaulah Yang Maha Mengetahu segala perkara yang ghaib. 


Ya Allah, seandainya Engkau mengetahui bahawasanya urusan ini (sebutkan..) adalah baik bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, takdirkanlah ia bagiku dan permudahkanlah serta berkatlah bagiku padanya da seandainya Engkau mengetahui bahawa urusan ini (sebutkan..) mendatangkan keburukan bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, maka jauhkanlah aku daripadanya dan takdirkanlah kebaikan untukku dalam sebarang keadaan sekalipun kemudian redhailah aku dengannya".

(sebutkan urusan yang dimaksudkan di tempat yang bertitik).


Semoga urusan kita dipermudahkan untuk memilih mana yang terbaik untuk kita.

"Jika pilihan ini adalah yang terbaik untuk ku Ya Allah...kau permudahkanlah segala urusan ini... Jika sebaliknya..... kau jauhilah aku darinya.." Amin..

2 comments:

  1. tenkiu sbb sudi jenguk blog umie sue.
    thanks sbb share2 pengalaman

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suka tengok gelagat aqilah yang comel tu... memang akan sentiasa singgah... tq juga sue sudi jengok blog x seberapa ni...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to DIANA SAILA
Designed by UMIESUEstudio 2015