15 August 2012

Berbuka puasa @ Terengganu Darul Iman

Assalamualaikum...

Entry untuk diari Ramadhan 1433 Hijrah... :-) Waktu balik ke Terengganu untuk berbuka puasa..

Jumaat yang lepas-lepas [14 Ramadhan 1433H, bersamaan 03 Ogos 2012] saya bercuti... Giliran untuk balik ke Kuala Terengganu, berbuka puasa bersama family tersayang... [sangat excited] motif kenapa bercuti Jumaat?? Ada hal penting perlu diuruskan... hukhuk.. :-( Hal sedih tau.... Kalau berkesempatan nanti lain entry saya cerita eh...

Perjalanan ke Kuala Terengganu, biasanya mengambil masa 5-6jam... Fuhh..lamenyer kan.. Anak-anak sudara pun dah sebok call, msg..tanya ateh sampai kol berapa? Lambat lagi ke? Siap diorang janji tak tidur dulu...selagi ateh belom sampai..? so sweet....mereka-mereka ini..

Dalam kol 10.15pm Alhamdulillah, saya sekeluarga selamat sampai di Paka [rumah kakak saya], melepaskan rindu dendam ngan anak-anak comel tuh... dan seperti biasa sesi kaunseling bersama kakak yang tersayang. Bila dah jumpa dia, automatik la Semangat saya bagai ditopup-topup untuk terus meneruskan matlamat untuk kurus itu..hehehhe.. Nak tahu... Kakak saya sudah loose 12.5 Kg dengan Herbalife  [woww...pencapaian yang amat membanggakan oleh beliau..kagum..kagum..!!]

Bersahur

[Nasi putih + Ikan tongkol masak merah] -Special untuk en.suami sahaja. 

Untuk saya, kakak, abg ipar, kakak dan angah, HL shake special [sangat best sebab dibuat dengan campuran bahan-bahan lain] -HL shake yang biasa saya buat, simple-simple shaja.
Bila pekene kakak buatkan, owhh..memang tak cukup, dapat 2 gelas pun best... Kagum saya, seisi rumah bersahur dengan HL Shake sahaja... -kecuali en.suami :-p dan kakak add on kan menu sahur saya sejenis lagi produk Herbalife, Aloe!

Paginyer bersiap-siap untuk balik kampung Felda Jerangau.. Emak dah tak sabar nak jumpa nanak.. Anak-anak kakak, saya hangkut semua, 4 orang balik kampung... Ayah diorang kene kerja, dan ibu diorang ada event Herbalife kat Kerteh...so anak-anak kene ikut ateh balik kampung...-Diorang suka, termasuklah Baby Syifa' [sebaya ngan nanak] Jadilah sayaada anak kembar hari tuh! Pening kepala, masing-masing jeles menjeles..

Singgang kat Pasar Paka, beli barang basah untuk masak-masak untuk berbuka puasa petang nanti, sebab dah janji ngan anak sedara saya, Nasya, ateh kene belanja bukak puasa ngan NASI AYAM... :-p Sampai kat kampung, golek-golek tengok tv, kemas rumah mana yang patut...main-main ngan anak-anak sedara, tidur seround dua...dah semua orang sampai, abang sekeluarka kat Bukit Payong pun dah sampai, bermula la acara masak nasi ayam beramai-ramai. Saya tak pandai pun..harap emak aje yang tunjuk, masukkan itu ini.. lepastu.masuk ini..ini..ini... dah akhirnya SIAP!! hehhe..Mujur jugak ada kakak ipar, boleh jugak bertanya-tanya...selain dari tanya mak! 

Berbuka
[Nasi ayam special from ATEH] -konon la...
-Kuih muih bazar Ramadhan
-Air macam-macam jenis

Ini gambar makanan saya jee...

Sangat la berpuas hati, walaupun penat masak, tapi semua tu tak terasa bila dapat makan ramai-ramai sekeluarga... Sangat best jika tiap-tiap hari seperti ini..

15 Ramadhan 1433H, bersamaan 04 Ogos 2012.. achik dah balik Paka, besok anak-anak dah nak sekolah. Tinggal kat rumah hanya abang saya yang ke-3 dan ke-5 sahaja. Dah bincang-bincang apa lak menu berbuka puasa hari ni; makan terhasil lah...

Berbuka
-Ayam Percik
-Tom Yam campur
-Kuih muih bazar Ramadhan
-Air macam-macam jenis




Belum disiram kuah... gambar kuah takde lak..

Walaupun dah kurang satu keluarga, keadaan berbuka puasa tetap dirasai dengan gembira. Lepas berbuka, abang saya yang ke-3 lak balik ke Bukit Payong sebab anak-anak sekolah esoknya. Tinggal la saya dan abang ke-5 sekeluarga sahaja.

Esok, [16 Ramadhan 1433H, 05 Ogos 2012, saya dah nak balik Batu Caves dah... Alahaiii pendeknyer masa..sekejap sahaja masa bersama keluarga..

Untuk memori nanak balik ke kampung, saya tepek beberapa keping gambar..
Mesti besar nanti jadi kenangan indah dia.. :-)


 
Main ball ngan aki

Pagi-pagi dah ajak main ball..


Nanak ngan atok

Selipar ulat bulu...

Main-main ngan atok
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to DIANA SAILA
Designed by UMIESUEstudio 2015