13 November 2015

Dilema mama :: Di mana abang Eusoff nak mengaji..


Assalamualaikum..

Bercerita pasal pindah memindah… senyap seketika pasal anak-anak. 


Alhamdulillah… anak-anak sihat.. lagi-lagi abang Eusoff, bertambah sado dari hari ke hari..kihkihkih..

Bermula kehidupan kami di rumah baru, dengan perjalanan kehidupan yang “baru” bagi kami untuk sesuaikan, abang Eusoff pun masih bercuti dari mengaji. Sungguh mama papa tak sempat.. Untuk dua minggu ini, hanya sempat untuk pantau abang Eusoff sembahyang maghrib dan isyak berjemaah je, dengan mama dan papa. Ada masa-masanya tak sempat juga. 

Selebihnya.. mama, papa masih dengan rutin masak makan malam dan sikit-sikit mengemas rumah sesambil melayan Elyass main. Malam-malam kami, memang tidur awal sungguh.. esok nak bangun awal pagi untuk awal ke tempat kerja.

Weekend pulak dengan urusan itu ini di luar, balik rumah dengan sesi mengemas yang tak pernah sudah..

Mujur abang ada mengaji di sekolah. Takde lah tinggal langsung baca Iqra'..

Ikut perjanjian dengan ustazah Awien, tempoh sebulan ini, November 2015; kami bercuti dulu dari menghantar abang Eusoff mengaji dengan ustazah. Nak biasakan dengan keadaan baru dan nak uruskan apa-apa yang masih tak selesai. Ustazah Awien ok-ok saje.

Sebenarnya mama dalam dilemma. 

-Teruskan mengaji dengan Ustazah Awien.

Balik kerja 6.00ptg.
Ambil abang biasanya 6.30ptg
Terus ke rumah ustazah untuk mengaji.. Siap terus balik rumah..

Dilemanya adalah.. sampai rumah mesti lewat.. Maghribnya kena singgah mana-mana.. nak melayan kerenah anak-anak dalam perjalan lagi.. Bila boring confirm diorang akan berperangai, terutama Elyass.. Balik nak masak lagi... 

-Cari tempat untuk mengaji berdekatan dengan rumah

Nak dapat info susah sungguh… Takpe, kalau kata memang perlu sangat-sangat untuk pilihan kedua ni saya perlu ringankan mulut bertanya jiran tetangga. Mustahil la dalam kawasan perumahan takde guru mengaji. 

-Mama/papa yang mengajar abang ngaji

Boleh memang sangat boleh. Cuma si abang, kalau dengan mama/papa susah sungguh nak bersungguh-sungguh. Kadang panas pulak hati mama, tengok abang gaya cacing kepanasan waktu mengaji. Satu lagi, bimbang kekangan masa.. tak sempat mama/papa nak ajarkan.. nanti seronok la abang, kejap-kejap cuti..kejap-kejap cuti... eh..eh..eh..

Untuk ulangkaji boleh je mama ajarkan kat rumah.. Tapi sebolehnya nak cari guru Al-Quran yang boleh membimbing abang Eusoff.

Dilema sungguhhh...Insya Allah.. semoga Allah permudahkan dilema mama ini. Amin...





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to DIANA SAILA
Designed by UMIESUEstudio 2015