08 September 2016

One, two, three, five, six, nine, ten!

Assalamualaikum..

Duduk berdua ngan Kashfi Elyass sehari-hari.. banyak masa dihabiskan dengan melayan dia main mainan, makan, tengok tv... kadang-kadang dia pun tolong-tolong mama kemas rumah (tolong cara dia..) tengok mama masak-masak.. perati mama sidai baju, time mama lipat baju bajan sama naik la dia melipat sekali. Masa-masa mama mengadap komputer buat kerja, setia la dia duduk di riba tengok mama buat apa.

Semua bergantung kepada mood Elyass laa.. ada masa mood ok, semua kerja mama beres.. waktu mood dia kurang, kerja-kerja mama tertangguh la.. Masuk umur 2 tahun ni, banyak perangai baru pada Elyass, lately kuat mengamuk. Mungkin sebab dia dah tak menyusu badan dah.. terasa Elyass makin besar dan mama perlukan berganda-ganda tahap kesabaran... bertabah la....

Dalam pada semua aktiviti-aktiviti yang saya sebut di atas, ada juga aktiviti-aktiviti pembelajaran secara tak langsung untuk Elyass. Ajar solat, ikut mama solat sekali dan baca 123 sampai 10! Ajar 2 bahasa.. English dan Malay.. Fokus untuk 2 perkara ini dulu.

Sekali-sekala nampak dia dah boring mengira, ada juga nyanyi-nyanyi lagu ABC dan Alif Ba Ta. Tukar-tukar la..



Untuk solat.. datang masa rajin Elyass, memang setia tungging terbalik ngikut mama solat. Masa dia malas, mama solat la sorang katanya...hihihi.. Datang nakal dia, panjat belakang mama.. tergantung kat tengkuk mama.. sabar je la mama ni..😅 asalkan dia rajin mengikut setiap solat mama untuk sementara waktu ini dah syukur Alhamdulillah.. Nak marah lebih-lebih sebab dia panjat, bergantung tu... takut nanti dah tak nak ikut mama solat pulak.. 

Untuk kiraan 123, Alhamdulillah... Elyass dah mampu mengira dengan lancar walaupun ada nombor yang dia skip dalam kiraan.. One, two, three, five, six, nine, ten! Nombor yang asyik dia skip je.. four, seven dan eight. Kalo dia duduk main mainan, menulis ke.. mulut mesti mengira... cuma dia akan kira in English je.. Entah la kenapa..😅 










No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to DIANA SAILA
Designed by UMIESUEstudio 2015