15 September 2015

Baca plate kereta & motosikal

Assalamualaikum..


Bulan ni, dah masuk dua bulan abang Eusoff mengaji dengan Ustazah Awien. Alhamdulillah, abang Eusoff excited nak pergi mengaji. Cuma ada-ada masa, sampai rumah ustazah dia buat perangai nak mengaji sekali je…. “Satu je..” Sambil tunjuk jari telunjuk ke ustazah. Berani sungguh mengarah-ngarah.. aiisshh.. Takkan dapat nya… Ustazah sangat tegas bab ni. Mengaji kena ulang dua kali. Kadang-kadang ustazah usik nak suruh ulang kali ke tiga, memang abang Eusoff tak kan ulang dah. Cukup dua kali je.

Harap.. makin membesar, makin berubah lah sikap-sikap itu. Insya Allah..

Selasa, Rabu dan Khamis, 3 kali seminggu.

Selain dari mengaji.. saya cuba melancarkan sebutan abang Eusoff dan ingatan abang Eusoff mengenai huruf dan nombor. Caranya, balik dari mengaji, dari rumah ustazah, blok D, ke rumah kami, blok B.. perlu berjalan sikit.. sepanjang perjalanan balik abang Eusoff perlu membaca plate kereta/motor yang ada sepanjang perjalanan tu. 

Menumpang cahaya lampu jalan.. dapat jugak la abang baca plate kereta/ motor lebih kurang 25-30 biji. 

Perjalanan balik rumah yang ambik masa dalam 5 minit je… kadang-kadang boleh sampai 30 minit. Bergantung kepada laju atau perlahan abang membaca nombor plate.

Waktu ni, kalau ada nombor atau huruf yang abang bertukar, tak reti sebut.. mama akan betulkan dan suruh abang Eusoff ulang dan ulang. Alhamdulillah, malam esok dah ingat dah!

Ada masa nampak dia penat.., abang Eusoff mintak skip beberapa buah kereta.. alasan nak sampai rumah cepat, adik nangis… hihi.. comel je alasan nak ngelat.. :) 

Alhamdulillah walaupun pembelajaran secara tak langsung, tapi dapat la sikit-sikit manfaatnya. Insya Allah.

Mama-mama yang baca entry ni.. Cuba la kat anak-anak juga. Kadang kita takde masa kat rumah untuk tengok bacaan, sebutan anak-anak. Tapi mungkin boleh memanfaatkan masa dalam waktu-waktu macam ni. Jom sama-sama buat!

Sharing is caring.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to DIANA SAILA
Designed by UMIESUEstudio 2015